Close

Hollywood zal nooit meer hetzelfde zijn dankzij de technologie van het Enschedese bedrijf Xsens. Klinkt raar, maar is waar. Zonder de hier ontwikkelde sensorpakken zouden de animaties in Alice in Wonderland er niet zo levensecht utizien. Ook computergames als Kill Zone, Borderlands en Fifa zouden dan een stuk minder realistisch zijn.

Ik was vandaag op interview bij Casper Peeters, de oprichter van Xsens. Ooit begon hij als student technische natuurkunde aan de UT met een studentenchauffeursbedrijfje. Ondernemen zat hem dus kannelijk al in het bloed. Nu leidt hij samen met compagnon Per Slycke een internationaal opererend bedrijf met 60 medewerkers en (sinds kort) een vestiging in Los Angeles. Inderdaad op een steenworp van Hollywood, want daar is het geld te verdienen.

Xsens ontwikkelde sensorpakken die de beweging van de drager draadloos versturen naar de computer. Die brengt ze over naar een willekeurig personage in een film of game. Camera’s zijn dus niet meer nodig. En dat scheelt tijd en geld. De technologie is ook geschikt voor automobielfabrikanten die willen weten of hun tekentafelmodel ergonomisch verantwoord is. Mercedes is niet voor niets een klant van Xsens.

Het volledige artikel is straks te lezen in het nieuwe relatiemagazine van de Universiteit Twente. Daarin ook een verhaal van mij over innovatieve bewegwijzering, bedacht door een voormalig student van het blad “UT” van de Universiteit Twente.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Go top