‘Gaan we naar de Chinees of naar Koosje?’ Hij kijkt me aan met een twinkeling in zijn ogen. Zijn grijze bakkebaarden bewegen mee. ‘Bij de Chinees zit je iets ruimer, maar bij Koosje is het gezelliger en hebben ze een geweldige soep van de dag.’
Vijf minuten later zit ik tegenover avonturier, schrijver, wetenschapper en fenomeen Redmond O’Hanlon de menukaart van Koosje te bestuderen. De soep van de dag staat al vast, net zoals de fles Chardonnay die hij al heeft besteld. Nu alleen nog de salade. Het personeel knikt de kleurrijke Engelsman vrolijk toe. O’Hanlon is hier kind aan huis, zo’n honderd meter van Artis, want vele weken in het jaar woont hij in Amsterdam. In Nederland is hij populairder dan in zijn geboorteland. En dat komt natuurlijk vooral door de VPRO-serie The Beagle, waarin een legertje wetenschappers per schip de wereld overtrok in het kielzog van Darwin. Op zoek naar antwoorden op wetenschappelijke vragen, naar bijzondere diersoorten, naar avontuur als uit een jongensboek.
Redmond O’Hanlon stal de show tijdens de televisieserie. Niet alleen door die 19e eeuwse bakkebaarden (‘Ja, ik ben in de verkeerde eeuw geboren’), maar vooral door zijn aanstekelijke manier van vertellen en zijn onuitputtelijke kennis van de flora en fauna. Prachtige anekdotes wist hij op de Beagle te vertellen. En ook onder de soep van Koosje schudt hij de verhalen moeiteloos uit de mouw. Niet zo gek als je zoveel gevaarlijke en ontroerende momenten hebben beleefd in het Amazonegebied en de binnenlanden van Congo en Borneo. En toch is O’Hanlon een gewone man, blijkt een fles wijn en een salade met geitenkaas later. Hij had eigenlijk ook wel graag bij de Chinees gegeten, bekent hij, want daar kun je zo mooi door het raam kijken naar ‘die prachtige Hollandse vrouwen’. En op de vraag welk dier hij na al zijn reizen het mooiste vindt, komt een verbluffend simpel antwoord: ‘De houtduif. Vanwege de prachtige rondingen.’ Zijn schaterlach vult het café.
Het volledige interview met Redmond O’Hanlon is te lezen in het komende magazine van TwentseWelle.