x

Wat zoek je precies?

Terwijl wij Nederlanders nog treuren over de voortijdige aftocht van onze Trijntje, verheugen de Zweden zich op de finale van het Eurosongfestival. Ze zijn opnieuw een van de favorieten. Vijf keer wonnen ze het liedjescircus en bijna altijd stonden ze in de top 10. Hoe komt dat toch? Natuurlijk voelen Scandinaviërs zich verbonden met elkaar. Noorwegen. Denemarken en Finland (en niet te vergeten: de talloze Zweden die daar wonen) geven graag hun punten aan de buren. Maar voor de echte reden van het songfestivalsucces moeten we terug in de tijd. De basis voor de bloeiende muziekcultuur in Zweden werd gelegd in de jaren veertig van de vorige eeuw. Het ironische is dat het allemaal begon vanuit een aversie tegen de moderne muziek. Kerkleiders en andere conservatieven moesten niets hebben van Glenn Miller, Benny Goodman en andere muzikale helden van toen. Door het stichten van muziekscholen wilden de Zweedse jeugd beschermen tegen ‘verderfelijke invloeden’. Kinderen konden op deze scholen gratis onderwijs in klassieke muziek volgen en goedkoop instrumenten huren. In de jaren daarna is het stimuleren van muziek maken in Zweden altijd een belangrijke overheidstaak gebleven. Gemeenten stellen oefenruimtes, muziekinstrumenten en andere faciliteiten tegen gunstige voorwaarden beschikbaar. Voor het repeteren kunnen bands en beroep doen op overheidssubsidie. Het verklaart de dominantie van de Zweedse muziek op de internationale hitlijsten. Het land is na de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de derde exporteur van Engelstalige popmuziek in de wereld. Wat Hollywood is voor de film, is Stockholm voor de muziekindustrie. In de hoofdstad staat bijvoorbeeld de studio van producer Max Martin, die wereldwijd meer dan vijftig top 10-noteringen op zijn naam heeft staan met artiesten als Katy Perry, Taylor Swift en Kelly Clarkson. Max Martin, die eerder dit jaar in zijn land werd geëerd met een postzegel (net als dj Avicii), beseft heel goed waar zijn succes vandaan komt. ‘Ik heb alles te danken aan het Zweedse systeem van muziekonderwijs’, zei hij eens. Mocht Måns Zelmerlöw uit Lund zaterdagavond in Wenen het songfestival winnen, dan weten we in ieder geval dat het geen toeval is. En wil Nederland ook weer eens eerste worden, dan is het niet zo gek idee om mijn verhaal ‘De Zweedse hitfabriek’ te lezen. Het staat in het boek ‘Cool: wat wij van de Scandinaviërs kønnen leren’, dat ik heb geschreven samen met Martin Vos en Gert-Jan Hospers. Het boek is verkrijgbaar voor 19,95 in de betere boekhandel.