x

Wat zoek je precies?

Tegen lunchtijd worden bij de Jumbo in Hengelo-Zuid alle verloven ingetrokken. Alle hens aan dek, alle kassa’s open. De stormloop op de saucijzenbroodjes, ham-kaascroissants en frikandelbroodjes kan beginnen. De winkel móet een goudmijn zijn, dat kan niet anders. Elke dag trekt een kudde gretige consumenten door de straten, op zoek naar comfort food. Ze wandelen met honderden tegelijk richting winkelcentrum Esrein, de studenten van het ROC. Sommigen leggen aan bij de viskraam van André, die de kibbelingen amper kan aanslepen. Anderen kiezen voor de Vietnamees. De Etoswinkel tegenover krijgt ’s ochtends wel eens een telefoontje van een ongeduldige ROC’er. Of de loempia’s al in het vet liggen te pruttelen? Een enkeling gaat naar de Aldi, waar ze nu ook verse afbakbroodjes hebben. Zelfs het frikandelbroodje, de absolute favoriet onder scholieren, is in het assortiment opgenomen. Niet warm helaas, dus gaat het gros van de hongerhalzen een deurtje verder. De Jumbo ontvangt ze met open armen. De ambachtelijke bakker 10 meter verderop heeft het nakijken. Te duur, vinden de prijsbewuste lunchgasten. Ze gaan voor de euroknallers van de supermarkt. Ik maakte eens de fout om tegen half 1 in de middag een onsje cervelaat te kopen voor de boterham die ik (heel ouderwets) thuis wilde smeren. Ik zal het iedereen afraden. Nooit meer doen! Je loopt vast in de meute. Het is filevorming bij de snoepafdeling en de chips. Spitsuur voor de schappen met cola en Red Bull. En voor de vitrine met warme snacks staat een eindeloze rij. Frank Lammers schijnt 100.000 euro per jaar te verdienen aan die irritante Jumbo-commercials. Dat lijkt heel veel, maar valt eigenlijk best mee. Alleen al die ene vestiging in Hengelo-Zuid heeft dat met frikandelbroodjes zo terugverdiend.