Hun kantoor ligt in het oude stadshart van Breda. Vlakbij de plek waar ooit prins Maurits en de zijnen de Spanjaarden te slim af waren met een turfschip, een soort Paard van Troje waarmee ze de stad innamen. Misschien staat die list uit de zeventiende eeuw wel symbool voor de manier waarop Lex Beins en Ton Berends de afgelopen tien jaar de reiswereld hebben veroverd met Cheaptickets: innovatief en slim.
Tijdens het interview merk ik dat Beins en Berends elkaar voortdurend aanvullen. Net zoals ze dat al jaren doen in hun zakelijke activiteiten. Wa sinds hun studie technische bedrijfskunde aan de Universiteit Twente is het duo onafscheidelijk. Beins als de innovatieve en creatieve Brabander. Berends als de spreekwoordelijke nuchtere Drent die altijd onderbouwing van de plannen wil hebben. ‘We zijn in zeker opzicht de good cop en de bad cop. De ene keer werkt het op de ene manier beter, dan weer op de andere manier.’
De twee begonnen in 2001 met Cheaptickets. Toen ze tien jaar later een stapje terugdeden, was het reisbedrijf actief in zeven landen, telde het 80 medewerkers en had het een omzet van 200 miljoen euro. Dankzij de fusie met Vayama.com, Vliegwinkel.nl en Budgetair.com is de omzet inmiddels opgelopen naar 1,3 miljard.
Beins en Berends hebben nu hun pijlen gericht op een nieuwe onderneming: Cheapcargo.com. Het principe is vergelijkbaar. Klanten (veelal uit het bedrijfsleven) kunnen online de beste deal kiezen voor het vervoeren van zijn pakketjes. Beins: ‘We verwachten dat dit de komende jaren grote vormen gaat aannemen door de groei van webshops en sites als Marktplaats. We zullen, net als indertijd met Cheaptickets, nog een automatiseringsslag moeten maken met vervoerders, want die zijn nog lang niet allemaal ingericht op het digitale tijdperk. Dat kost tijd. Maar wij zeggen altijd: het zijn niet altijd de snelsten die winnen, maar zij die doorzetten.’
Lees binnenkort het hele verhaal in het UT Magazine.